Bašta Zvolen
Hlasuj tu
Cena verejnosti – Intebold Awards 2025
🎁 Hlasuj a vyhraj VIP vstupenku na Intebold Festival!
Tvoj hlas bude platný len pri zadaní platného emailu.
Viac hlasov z jedného zariadenia sa započíta ako jeden.
Hlasovanie otvorené do 10.10.2025
Projekty v kategórii
Intebold Awards 2025
Študentský projekt (Student projects)
Reprezentačné priestory SPP | Interiér SPP | Centrum pre duševné zdravie – ZEN OASIS | Návrh kancelárskych priestorov pre Colliers | EUBA – návrh interiéru respíria a dekanátu | Colliers | Kvetinárstvo Vioris | Staré a nové elementy v novom celku | Monet Café | FPM-EUBA | DepoRooms | „Sám doma …“ | Priestory respíria a dekanátu EUBA | Pojem čistoty v metaforickom vyjadrení interiérového riešenia | MsKS Dolný Kubín | Pilates štúdio | VOKUU – secondhand s pridanou hodnotou | Reprezentačné priestory pre SPP | Návrh kancelárskych priestorov v Klingerke | Coburgovská kúria | Hámorková piváreň | Školiace centrum VHV | ClearSpace | ROOT – trhovisko | Reiki | Kreatívne Offline Centrum | Policajná stanica z budúcnosti | UNISÈRE – Campus | Moderný domov pre starnúcich dospelých | Firemná identita | Terapia inak | Bašta Zvolen | Nekonvenčný interiér
- Bývanie (Living)
- Pracovisko (Workplaces)
- Hotely a reštaurácie (Hospitality)
- Inštitúcie, obchody a inštalácie (Public, shop or show)
- Študentský projekt (Student projects)
Autorský popis
Transformácia nevyužitej renesančnej Bašty vo Zvolene využíva medzičas ako tvorivé médium. Objekt, ktorý čaká na svoju definitívnu rekonštrukciu, sa zámerne neuzatvára do finálneho riešenia – jeho hodnota vzniká až prítomnosťou človeka, dočasnosťou a premenlivou aktivitou – schopnosťou prispôsobiť sa, reagovať a nezostať fixovaný.
Bašta, kedysi určená na obranu, dnes funguje ako filter – nie pred útokom, ale pred zahltením. Jej konzument nehľadá komfort, ale sústredenie, spomalenie, možnosť tvorby.
Zásadným krokom bolo ponechať objekt otvorený rôznym scenárom. Interiér reaguje na túto víziu cez mobilné preglejkové moduly vytvorené z prepravných boxov – kombinovateľné, premiestniteľné a najmä bez trvalého uchytenia. Povrch týchto objektov je doplnený o grafické ikony, ktoré jemne ironizujú systémové riešenia a zároveň slúžia ako intuitívny orientačný prvok, čím ešte viac podporujú ich mobilitu, prehľadnosť a jazyk dočasnosti.
Horné podlažia poskytujú zážitkové bývanie pre tvorivý únik. Spodná úroveň je otvorenou scénou – výstavným priestorom situovaným v klenbovom podzemí, kde zmena mierky a atmosféry zabezpečuje zvýšenie pozornosti.
Objekt rešpektuje svoju surovosť, pričom nová vrstva vstupuje jemne, bez narušenia pôvodného charakteru. Zachované murivo je doplnené nerušivými, ľahkými, rozoberateľnými prvkami, ktoré možno kedykoľvek premiestniť alebo úplne odstrániť.
Dôležitou súčasťou je práca s atmosférou a identitou – kombinácia základných dostupných materiálov, akcentovej červenej farebnej dýhy a umeleckých zásahov odkazujúcich na históriu a súčasnosť miesta. Bašta tak prestáva byť nemou pamiatkou – stáva sa nástrojom, ktorý sa prispôsobí tomu, kto vstúpi, a čo chce práve teraz uskutočniť. Je to priestor, ktorý nestavia hotové odpovede, ale kladie otvorené otázky.
Author Description
The transformation of the unused Renaissance Bašta in Zvolen uses the intermediate time as a creative medium. The object, which is awaiting its final reconstruction, is deliberately not enclosed in a final solution - its value arises only through the presence of man, its temporality and variable activity - the ability to adapt, to react and not to remain fixed.
The bastion, once intended for defence, now functions as a filter - not from attack, but from overwhelm. Its consumer seeks not comfort, but focus, slowing down, the possibility of creation.
The essential step was to leave the object open to different scenarios. The interior responds to this vision through mobile plywood modules made of shipping boxes - combinable, relocatable and, above all, without permanent attachment. The surface of these objects is complemented by graphic icons that subtly ironize system solutions while serving as an intuitive orientation element, further supporting their mobility, clarity and language of temporality.
The upper floors provide experiential housing for creative escape. The lower level is an open stage - an exhibition space located in the vaulted underground, where a change of scale and atmosphere provides heightened attention.
The building respects its rawness, with the new layer entering subtly, without disturbing the original character. The retained masonry is complemented by non-intrusive, lightweight, demountable elements that can be relocated or removed entirely at any time.
An important part of this is working with atmosphere and identity - a combination of basic materials available, accent red coloured veneer and artistic interventions referencing the history and present of the site. The bastion thus ceases to be a mute monument - it becomes a tool that adapts to whoever enters and what they want to accomplish right now. It is a space that does not pose ready-made answers, but asks open questions.