Skip to main content

Knižnica – Slovenské centrum dizajnu, Hurbanove kasárne

Autori interiéru

Autor Projektu
Laura Sasváriová | FAD STU Bratislava
Gestor
Dušan Kočlík | FAD STU Bratislava

Bratislava

Ukončenie: 2024 | Plocha: 680m²

Autorský popis

Inovácia
Návrh pojednáva o premiestnení knižnice dizajnu, z jej súčasnej adresy na Jakubovom námestí v Bratislave do Hurbanových kasární. Návrh sa zameriava na podporenie inštitúcie, ktorá v priestoroch kasární funguje už v súčasnosti. Je ňou Slovenské centrum dizajnu. Zámerom takéhoto situovania knižnice nie je len efektívna interná komunikácia so zvyšnými pracoviskami SCD, ale aj potenciál komunikácie knižnice s verejnosťou skrz nádvorie kasární. Cieľom počas celého procesu navrhovania bolo vytvoriť priestor, ktorý obohatí nie len odborníkov z dizajnérskeho a umenovedného sveta, ale bude spĺňať nároky pre vzdelávanie verejnosti a vytvorí podmienky pre aktívne trávenie voľného času. Víziou zariadenia, ponúkanej variability a vizuálu interiéru je návštevníka motivovať navštíviť knižnicu opakovane.

Funkčnosť
Priestor je pre návštevníka rozdelený na 4 funkčné zóny. Jednotlivé zóny sú usporiadané tak, aby bol návštevník schopný z centrálne orientovaného vstupu sa efektívne dostať tam kde potrebuje, pričom po krajných častiach interiéru sa nachádzajú hygienické zázemia.

Prvou zónou je zóna prvého kontaktu. Prechod medzi jednotlivými zónami a exteriérom je umožnený len v kontrolnom bode, ktorým je vstupná hala. Z toho dôvodu je vstup do knižnice v dispozícii orientovaný centrálne. Pred tým, ako návštevník vkročí do vstupnej haly prechádza cez zádverie. Steny zádveria sú riešené formou sklených panelov. Priehľadnosť sklených panelov poskytuje návštevníkom pohľad do chodby, ktorá bola dispozične zámerne zachovaná ako spôsob odkazu na pôvodnú architektúru. Aby nenastala situácia, že by si návštevník nevšimol sklené panely, ako bezpečnostný prvok slúži na skle grafická potlač drobných kruhov. Motív zhluku kruhov vo forme perforácií sa opakuje aj v iných častiach interiéru. Vstupná hala knižnice je miestom, kde návrh prostredníctvom odhaleného a pôvodnej tehály intenzívne vyzdvihuje pôvodnú charakteristiku stavby. Ako kontrastný prvok voči tomuto momentu stojí svojim vizuálom informačný pult. Je hlavným pracoviskom knižničného personálu. Predstavuje základný informačný bod pre návštevníkov. Dyha použitá na informačnom pulte a skrinkách má zvýraznenú kresbu dreva v netradičných farebných tónoch so sivo-bielym zafarbením. Dyha sa opakuje aj v iných zariaďovacích prvkoch. Vstupná hala je ďalej vybavená atypickým nábytkovým prvkom, ktorý slúži na prezentáciu knižných a tlačových noviniek. Dierovaný plech použitý ako materiál tohto prvku je príkladom využitia vizuálneho princípu odkazujúceho, na ktorý odkazuje aj grafická potlač skla. Za pultom sa nachádza multifunkčná nábytková zostava, ktorá sa tiahne naprieč celou knižnicou. Tento objekt vo vybraných častiach slúži ako úložný priestor, v iných častiach ako policová zostava. Dvere úložných častí objektu sú navrhnuté z akustickej MDF, ktorá dopomáha akustickej pohode interiéru. Línia nábytku napomáha priestorovo zjednocovať jednotlivé zóny knižnice. Na vnútorných stenách týchto priechodov je typografické značenie navigujúce návštevníka jednotlivými časťami knižničného fondu

Koncept interiéru prezentuje myšlienku, kedy sa prevádzka okrem samotného presunutia súčasnej knižnice z Jakubovho námestia, rozšíri aj o materiálovú knižnicu. Tá predstavuje druhú zónu interiéru. Zariadenie zóny materiálovej knižnice vychádza priamo z jej účelu, ktorým je prezentácia, prehliadanie a študovanie materiálov. Farebnosť zariadenia miestnosti je utlmená do celkovej achromatickosti, aby neskresľovala skutočnú podobu vzoriek. Dominantou miestnosti je zaoblený stôl. Po celej dĺžke stola sú prezentované materiálové vzorky v stojanoch na mieru. Na náprotivnej stene voči oknu je navrhnutý atypický prvok na vystavovanie materiálov. Dizajn tohto prvku povyšuje samotnú charakteristiku použitého materiálu, dierovaného plechu, na funkčný element. Perforácie sú využívané na vešanie spony prichytenej na materiálovej vzorke. Pozdĺž okna sa v zadnej časti miestnosti sa nachádzajú 4 študijné miesta pri stolovej doske, ktorej výška je zarovnaná s hladinou zaobleného stola. Súčasťou zóny materiálovej knižnice je aj izolovaná študijná kója. Kója je vybavená dvomi vstavanými lavicami. Medzi nimi je umiestnený stôl, v ktorom je integrované lineárne svietidlo. Ponúka návštevníkom možnosť aj skupinovej práce vo väčšom súkromí. Farebnosť a materialita študijnej kóje sú cielene neutrálne z rovnakého dôvodu ako vo zvyšku zóny materiálovej knižnice.

Ďalšou zónou je zóna knižničného fondu. Predstavuje priestor, v ktorom sa postupne striedajú čitateľské miesta a knižné regály. Nábytková zostava prechádzajúca všetkými zónami nesie v tejto časti knižnice najväčší podiel fondu. Podľa toho aj dostala táto zóna svoje pomenovanie. Čitateľské miesta v tejto zóne možno odlíšiť na dva druhy. Prvý, formálnejší druh sa nachádza pri vykonzolovanej stolovej doske hneď pri oknách. Druhý druh čitateľských miest v tejto zóne predstavuje neformálne sedenie v dvoch malých oddychových zónach. V ich blízkosti je súčasťou policového systému na strane okien počítač určený na prehľadávanie elektronickej databázy knižnice. Ako materiál regálu je opäť využitý dierovaný plech. Je využívaný aj na prichytávanie typografických prvkov značenia knižničného fondu. V nábytkovej zostave je tiež integrovaná jednomiestna akustická kabína.

Zóna multifunkčného priestoru predstavuje premenlivý, prispôsobiteľný priestor podľa potrieb a preferencií používateľov. Východiskovým je zoskupenie zariadenia za účelom využitia priestoru ako študovne. Pri tomto usporiadaní sa v miestnosti tiahne línia spolu 12 stolov v dvoch radoch, ktoré ponúkajú 24 čitateľských miest. Pod stolmi sú v podlahe umiestnené skrinky pre prístup do elektrickej siete. Súčasťou zóny je aj oddychové sedenie pri oknách orientovaných do vnútrobloku kasární. Po strane miestnosti sa tiahne skriňa, ktorá je schopná obsiahnuť zariadenie miestnosti v prípade jej preusporiadania. Skriňa vizuálne pokračuje ako obklad až do vedľajšej miestnosti. V prípade potreby je zónu možné od vstupnej haly izolovať pevným filcovým akustickým predeľovačom miestnosti. Výberom stohovateľných stoličiek spolu so skladateľnými stolmi umožňuje pretvárať miestnosť podľa aktuálnych potrieb a preferencií používateľov.

Osobitým prvkom interiéru je svetelná inštalácia iluminovanej línie. Línia prúdi knižnicou a nabáda návštevníka preskúmať jej súčasti. Iluminovaná línia nie je primárnym zdrojom svetla v interiéri. Amorfnú kontinuitu línie dopĺňajú formálne lineárne svietidlá inštalované na prisadenom lištovom systéme. Línie sú na lište doplnené o bodové svietidlá, ktoré nasvetľujú knihy, materiálové vzorky alebo iné zariadenie tam, kde je to potrebné.

Kreativita
Návrh vyzdvihuje tradičné hodnoty stavby za použitia nekonvenčných materiálových riešení. Materiály ako také sa v rôznych podobách opakujú a odkazujú na seba navzájom, čím celý interiér zjednocujú.

Udržateľnosť
Pri navrhovaní bolo mojou snahou zasahovať do priestoru tak, aby nové objekty rešpektovali a hmotovo komunikovali s pôvodným charakterom stavby. Svojou multifunkčnosťou je priestor prispôsobiteľný škále kultúrno-spoločenských podujatí, akými sú v kontexte knižnice napríklad prednáška, workshopy, diskusia alebo krst knihy. Pri týchto príležitostiach je možné miestnosť vizuálne a akusticky izolovať. Aj táto možnosť multifunkčnosti zvyšuje atraktivitu a potenciál pre využitia knižnice verejnosťou. Odzrkadľuje myšlienku, že knižnica nie je len pasívnym archívom informácií, ale dokáže byť aj aktívnym spoločenským centrom.

Fotografie interiéru

Knižnica – Slovenské centrum dizajnu, Hurbanove kasárne